Makalausfjellet 1099 m.o.h.

Denne flotte toppen er nå lettere enn noensinne å besøke. En ny vei bringer deg helt opp på 1025 m.o.h. Herfra er det bare 74 høydemeter stigning innover - og flott utsikt. Regn 45 minutter til toppen (1099 m.o.h.), og legg turen innom flystøtten underveis. Til høyre er fire kartutsnitt som viser veibeskrivelsen fra ICA Nær Reinli til starten på stien (rød farge), og stien til Makalaustoppen (blå farge). Nederst på denne siden finner du GPX-filene som du kan overføre til din GPS-enhet.

Klikk på kartene for stort format

Følg veien fra Reinli mot Nordre Fjellstølen, fra ICA Nær Reinli (GPS koordinater: N60 49.713 E9 29.768, 465 m.o.h.) er det 8,5 km. til der du parkerer bilen. 250 meter før bommen i Stavadalen er det skiltet avkjøring til høyre opp til Liaåsen (kr. 20,- i bompenger opp her). GPS koordinater for krysset er N60 50.432 E9 24.484, 793 m.o.h.

Ta til høyre ved skiltet mot LIAÅSEN

Bratt opp 1,3 km. Her skal man ta av til venstre, se bildet. GPS koordinatene for krysset er N60 51.037 E9 24.799, 937 m.o.h. Fortsett bratt videre 1,4 km. - hold til høyre på slutten, så du ikke begynner å kjøre nedover igjen. Veien stopper her - med plass til å parkere bilen.

Ta til venstre ved skilt merket STAVADALEN HYTTEVEL

Hold til høyre her                      Her kan du parkere bilen, stien går opp til høyre ved enden av veien

Her følger en detaljert turbeskrivelse:

Du er nå på N60 50.862 E9 24.008, 1025 m.o.h.

Herfra går det tydelig sti vestover (tar av til høyre) - se bildet.

Etter et halvt minutt, flott utsikt nordover til bl.a. Jotunheimen.

Etter bare 3-4 minutter passerer du flystøtten, N60 50.878 E9 23.760, 1021 m.o.h.

Etter totalt ca. 10 minutter passerer du øverste mast for heisen i alpinanlegget. Nå ligger høyfjellet urørt foran og venter.
Etter hvert kan du se tilbake (østover): Til venstre øverste mast i alpinanlegget. Ganske sentralt i bildet; høyden du kom fra. Til høyre og ned nytt hyttefelt.

Ser innover Makalaus. Turen kan forholdsvis greit gjennomføres med joggesko. Noen fuktige steder kan man med letthet omgå.

Kalvetjerni.
Ikke langt igjen til toppen på 1099 m.o.h. her. Regn snaue tre kvarter hver vei på denne turen.
Glem ikke å skrive deg inn i toppboka i postkassen. For den som har konkurranseinstinkt kan man jo prøve å slå Gerd Hagen. (Hun har i skrivende stund 47 besøk her oppe).
GPS koordinatene for toppen er N60 50.422 E9 21.902.
Noen har laget til en sittegrop i ly av denne steinen på toppen.

Utsikten fra toppen.
Veien tilbake, sett fra toppen. Hvorfor ikke ta dette som en liten kveldstur? Frem og tilbake på 1,5 time, eller bare 1 time om en går riktig hardt og raskt? Om lag 2,5 km. hver vei.

God tur!
Høyrelikk her for å laste ned gpx-filen med stien til Makalaustoppen, til din egen pc. Velg "Lagre mål som...", lagre filen og overfør den så til din gps-enhet

Høyrelikk her for å laste ned gpx-filen med veibeskrivelsen fra ICA Nær Reinli, til din egen pc. Velg "Lagre mål som...", lagre filen og overfør den så til din gps-enhet

Mange mobiltelefoner med innebygd GPS (for eksempel Android og iPhone) støtter også GPX-filer med egne apper (for eksempel Google Spor og Norgeskart). På den måten kan du følge sporene med din egen telefon.

Denne turen ligger nå også lagret på www.endomondo.com som offentlig rute, logg inn med ditt Facebook-pålogg og gå til ruter. Endomondo er blitt kåret til "best i test" en rekke ganger som beste sports-app for Android og iPhone.